Een serious-game over het
ondersteunen van mensen met
geldzorgen

Duld geen Schuld is een serious-game bordspel voor studenten en docenten die willen leren over hoe zij mensen die geldzorgen hebben, zo goed mogelijk kunnen ondersteunen. Het spel gaat vooral in op hoe je contact kan leggen met mensen die geldzorgen hebben. Hoe je hen bejegent en hoe je stress-sensitief kan werken. In het spel zitten verschillende soorten vragen: kennisvragen, vragen over dillema’s die je in de praktijk kunt tegenkomen en vragen met vaardigheidsoefeningen.

Het spel is ontwikkeld vanuit het werkpakket Sociaal Vitaal van het programma Vitale Delta. Hogeschool Leiden is penvoerder.

Over het spel

Je speelt het spel in 3-4 teams van ieder 3-4 spelers. De dobbelsteen bepaalt welk vraagstuk je achter welke deur moet oplossen. Die vraagstukken scan je met een QR-code op de website van de maker van het spel, Salsaparilla.
Het oplossen van de vraagstukken doe je met elkaar. Je neemt het als team tegen elkaar op, maar uiteindelijk leert iedereen van elkaars aanpak.

Een docent of professional is spelleider
De docent leidt het spel. In totaal duurt het spel ongeveer 1,5 tot 2 uur, maar de spelleider kan het spel een beetje sturen en kan het daarmee spannender maken of inkorten. Om het spel goed te kunnen spelen, is de rol van de spelleider belangrijk! Daarom moeten docenten of andere professionals die spelleider willen worden, eerst een korte training volgen voordat zij het spel kunnen spelen.

over
het spel
“Hoe krijg ik weer grip op mijn leven?”

“Hoe krijg ik mijn financien weer op orde?”
Voor wie

Het spel is ontwikkeld door en voor studenten en docenten van de opleiding Sociaal Werk. Maar ook voor andere studenten van bijvoorbeeld de opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening. Het spel kan aangepast worden voor andere (hbo of mbo) studenten of professionals uit het sociaal domein of gezondheidszorg.

Het spel kan aangepast worden voor docenten en professionals in het sociaal domein of in de gezondheidszorg. De vraagstukken of dilemma’s in het spel zijn met behulp van een QR-code op de kaarten zichtbaar, waardoor de vraagstukken gemakkelijk aangepast kunnen worden. Het spel heeft daarmee een duurzaam karakter.

Maatwerk
Wanneer u interesse heeft in het spel, maar de casuïstiek en bijbehorende vraagstukken graag toegesneden wilt hebben op jouw werksituatie, neem dan contact op met lectoraat.socialeinnovatie@hsleiden.nl. Wij zullen dan samen met jou nagaan op welke manier we het spel kunnen aanpassen, zodat er nieuwe kaarten met nieuwe QR-codes kunnen worden gemaakt.

voor wie
“Hoe kom ik rond met een gezin van vier en hoe kan ik de spanningen thuis het beste aanpakken?”
Opzet en ervaringen

Het spel wordt binnen hogescholen gespeeld. Zowel docenten als studenten zijn er enthousiast over! Docenten en studenten vinden de interactie in het spel heel aantrekkelijk en er zijn veel leuke discussies naar aanleiding van de getoonde filmpjes en dilemma’s.

Duld geen Schuld is een kleurrijk bordspel waarin 3-4 teams het tegen elkaar opnemen. De op te lossen vraagstukken en dilemma’s komen direct uit de praktijk. Er worden kennisvragen en vragen over praktische vaardigheden gesteld. Bijvoorbeeld hoe leg je goed contact of hoe begin je een gesprek over het niet
(kunnen) betalen van rekeningen? Met elkaar wordt bepaald of het antwoord voldoende is.

Interactief
Het spel is interactief. Je werkt als teams tegen elkaar en soms met elkaar. Op die manier kan je ook van elkaar leren. Met behulp van een dobbelsteen, gaat ieder team langs een bepaalde deur waarachter een casus zit met een vraagstuk (gericht op een kennisvraag, een dilemma of een vaardigheid). Door scannen van de QR-code op het spelkaartje wordt een filmpje van een casus getoond of wordt een vraag of stelling in beeld gebracht.

De rol van de spelleider is belangrijk. Hij/zij kan het spel sturen door bijvoorbeeld vooraf vaardigheidsvragen of dilemma’s te selecteren, die de teams te zien krijgen. Of door jokers in te zetten. In een korte training leert de spelleider over de verschillende manieren waarop het spel gespeeld, verlengd, ingekort of competitiever gemaakt kan worden.

opzet en
ervaringen
“Hoe zorg ik ervoor dat ik hier kan blijven wonen en de woningbouw mij met rust laat?”
HET SPEL ZIEN & SPELEN

Voor iedereen die het spel zelf wilt ervaren, zonder meteen als spelleider ingetraind te worden, is er de mogelijkheid dat wij bij jou langs komen om het spel te laten zien en deze gezamenlijk door te lopen en te spelen.

Dit kan voor studenten, docenten of andere professionals. Op die manier krijg je een indruk wat het spel inhoudt, of het spel bij je past en op welke manier je het misschien in de toekomst zou willen gebruiken. Om dit te doen, kunnen we in overleg een afspraak maken om bij je langs te komen. Het uitleggen en spelen van het spel zal ongeveer 2-3 uur zijn.

TRAINING
Docenten of andere professionals moeten eerst kort ingetraind worden om spelleider te kunnen zijn en toegang te krijgen tot de QR-codes op de spelkaarten.
Het spel zelf kun je dan via ons kopen. Deze korte training houdt in:
•  Uitleg over de opzet van het spel, het inloggen, de spelmaterialen en QR-codes
•  Zelf het spel spelen
•  Evaluatie
•  Duur: Ongeveer een dagdeel

Meer informatie over het spel
Het spel is onder leiding van Suzan van der Pas en Catelijne Akkermans ontwikkeld vanuit het werkpakket Sociaal Vitaal van het onderzoeksprogramma Vitale Delta. Een achtjarige samenwerking van vier hogescholen die met behulp van het SPRONG-programma van Regieorgaan SIA en Medical Delta (2018-2025) hebben gewerkt aan het bevorderen van vitaliteit en gezondheid in de regio’s Rotterdam,
Leiden en Den Haag.

Focus lag op het stimuleren van de samenwerking tussen professionals uit het sociale domein en de gezondheidszorg gericht op mensen die geldzorgen of schulden hebben, of al in (verborgen) armoede leven. Hieruit onststond het idee voor dit spel. Hogeschool Leiden is penvoeder van het spel. Het spel valt onder de onderzoeksgroep Sociale Innovatie

speltraining
Catelijne Akkermans
Trainer
Catelijne Akkermans
Het effect van bejegening was een eyeopener
Suzan van der Pas
Trainer
Suzan van der Pas
Het werken in teams zorgt voor samenwerking en uitwisseling van kennis
Contact

Je kunt contact opnemen met lectoraat.socialeinnovatie@hsleiden.nl
• Als je meer informatie wilt ontvangen over het spel
• Als je je wilt aanmelden om het spel te zien en te spelen
• Als je je wilt aanmelden voor de training tot spelleider. Deze training wordt bij voorkeur gegeven aan een groep van ongeveer 6-12 mensen. Wil je liever een in company-training?. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met je op.
• Als je vragen hebt over het toepassen van het spel binnen een andere context dan Sociaal Werk of Sociaal Juridische Dienstverlening. Wij zullen dan met jou nagaan of en zo ja, op welke manier het spel aangepast of uitgebreid kan worden zodat het ook in jouw werksituatie gespeeld kan worden.

contact